img

Nomainīt ģimenes ārstu e-veselībā var ne vienmēr

Avots: https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/01.05.2025-nomainit-gimenes-arstu-e-veseliba-var-ne-vienmer.a597440/

Tehnoloģijas attīstās un arī medicīna aizvien vairāk kļūst digitāla. Lai pierakstītos pie ģimenes ārsta, vairs nevajag zvanīt vai stāvēt garā rindā, pietiek ar dažiem klikšķiem portālā e-veselība. Taču pacienti atklāj – pēc pieteikuma seko klusums – ne zvana, ne ziņas, ne vizītes. Kāpēc elektroniskie pieteikumi paliek bez atbildes, un vai caur e-veselību patiešām var piereģistrēties pie cita ģimenes ārsta?

Latvijas Televīzijas raidījuma "4. studija" skatītāja pastāstīja, ka nesen pārvākusies uz citu dzīvesvietu un vēlējusies šajā pilsētā pierakstīties pie ģimenes ārsta. Pierakstījusies e-veselībā, taču ziņu tā arī nav saņēmusi. "Aizgāju pie savas jaunās ģimenes ārstes klātienē, man iedeva papīra anketu. Kāda jēga no tādas digitalizētās sistēmas?" neizpratnē ir Zane.

Viņa secinājusi, ka nav vienīgā, kas saskārusies ar šādu situāciju: lai arī pieteikšanās ģimenes ārstam e-veselībā solās būt ātra un vienkārša, realitātē šī sistēma izrādās laikietpilīga un, šķiet, pat bezjēdzīga. Tomēr portāla uzturētāji apgalvo, ka viss ir kārtībā.

Latvijas Digitālās veselības centra komunikācijas vadītāja Paula Celma pastāstīja, ka kopš 2025. gada sākuma līdz aprīļa beigām centrā saņemti vairāk nekā 2000 pieteikumu ģimenes ārsta maiņai. "Galvenie iemesli, kāpēc cilvēki izvēlas mainīt ģimenes ārstu, – dzīvesvietas nomaiņa, personiski iemesli, ļoti, ļoti retos gadījumos saistībā ar neapmierinošu ģimenes ārsta darba kvalitāti," viņa informēja.

Lai gan Ministru kabineta noteikumi paredz, ka reģistrēties pie ģimenes ārsta var arī elektroniski, Nacionālajā veselības dienestā (NVD) uzsvēra, ka

vispirms nepieciešams sazināties ar izvēlētā ārsta praksi un vienoties par reģistrēšanās norisi, jo elektronisko pieteikumu prakse var arī nesaņemt.

"Ieteikums būtu, pirms veikt ģimenes ārsta nomaiņu attālināti e-veselībā, tomēr sazināties ar izvēlēto ģimenes ārsta praksi un vienoties par reģistrācijas kārtību, jo situācijas var būt dažādas – tikpat labi ģimenes ārsta prakse ir pilna un jaunus pacientus vairs nevar pieņemt," norādīja NVD pārstāve Kitija Grīna.

Ja ģimenes ārsta prakse savā ikdienas darbā izmanto e-veselību, nevis kādu privāto informācijas sistēmu, kas ir salāgota darbam ar e-veselību, brīdī, kad iedzīvotājs ir iesniedzis pieteikumu e-veselībā, ģimenes ārsta prakse šajā sistēmā saņem paziņojumu, ka ir ienācis jauns pieteikums, un veic nepieciešamās darbības – vai nu apstiprina, vai noraida, skaidroja Grīna.

Bet, kāpēc dažos gadījumos, kā tas noticis arī ar Zani, portālā ilgstoši redzams, ka ziņojums ir "iesniegts", taču neviens uz to nereaģē? 

"Tas nav apskatīts, tātad arī apstiprināts vai noraidīts, jo, kad būs, tad arī iedzīvotājs to varēs redzēt. To, kāpēc pacients nav saņēmis nekādu informāciju no ģimenes ārsta prakses, mēs nevaram zināt, taču potenciāli tas varētu būt tāpēc, ka konkrētā izvēlētā ģimenes ārsta prakse savā ikdienas darba sistēmā ir izvēlējusies nepieņemt elektroniskos pieteikumus, vai arī ģimenes ārsta prakse nav savlaicīgi saņēmusi šo paziņojumu, tāpēc nav arī savlaicīgi reaģējusi," pieļāva NVD pārstāve.

Ja nepieciešams noskaidrot, cik pacientu reģistrēti izvēlētā ārsta praksē un vai tā tiek uzskatīta par pilnu, ar praksi ir jāsazinās pašam.

Šī informācija atrodama NVD mājaslapā. Pacientu skaitu praksē var noskaidrot arī, zvanot uz bezmaksas informatīvo tālruni 80001234. 

Var būt gadījumi, kad ģimenes ārsts var atteikt reģistrāciju, biežākais iemesls – iedzīvotāja faktiskā dzīvesvieta ir ārpus ģimenes ārsta pamatdarbības teritorijas, norādīja Grīna.

"Un otrs – ģimenes ārsta praksē reģistrēto pacientu skaits veido pilno praksi, kas būtu 800 bērni un 1800 pieaugušie. Tas īsti neattiecas uz iedzīvotājiem, kuri ir deklarēti šī ģimenes ārsta prakses pamatdarbības teritorijā, kā arī tas neattiecas uz iedzīvotājiem, kuru radinieki ir reģistrēti šajā praksē. Ja šādā gadījumā ģimenes ārsts tomēr atsaka, tad Nacionālais veselības dienests aicina informēt mūs par to," aicināja NVD pārstāve.

Tikmēr Latvijas Digitālās veselības centra pārstāve Celma mudināja tieši ģimenes ārstus rīkoties: "Izskatīt šos pieteikumus, ielūkoties e-veselībā, iespējams, tādi ir ienākuši tādi, un tad veikt darbības ar tiem."

Tātad – lai arī portāls e-veselība darbojas, meklējot jaunu ģimenes ārstu, drošāk ir paļauties uz telefona zvaniem, nevis digitālajiem pieteikumiem.